top of page

ONS GEBOUW

In 2012 werd er beslist om een nieuwbouw te realiseren. Hieronder kan je in chronologische volgorde lezen hoe dit proces gelopen is. En zelfs na de verhuis naar dit nieuwe gebouw, zijn we niet stil blijven zitten…​

Ons toekomstig gebouw

  • 2020-2021.
    Stilaan begint onze tuin meer vorm te krijgen en te leven. Om dit waar te maken worden we bijgestaan door onze trouwe vrijwilliger Leo. Hij houdt in de gaten wanneer het moment daar is om nieuwe planten te plaatsen, wanneer we moeten snoeien, waar alles best komt te staan… Een dikke dankjewel!

  • Januari 2020.
    Ook rond het volledige gebouw werd een geklinkerd wandelpad aangelegd waarbij extra rustplaatsen voorzien zijn.

2020 januari.jpg
  • Juli 2019.
    Het terras van de geborgen afdeling ‘Terra’ werd uitgebreid zodat meer bewoners gelijktijdig van de zonnige namiddagen kunnen genieten. Ook werden de eerste klinkers gelegd voor het wandelpad in de geborgen tuin. Een lus waarrond voldoende rustplaatsen voorzien zullen worden.

2020 juni.jpg

Uitbreiding terras Terra

  • 2019.
    Binnenshuis werden er op meerdere plaatsen gezellige zithoekjes gecreëerd. Deze werden aangekleed met tijdloze landelijke decoratie.

  • Oktober-november 2018.
    Omdat we het stimuleren om woon-werkverkeer met de fiets af te leggen, hebben we een fietsenberging gezet. Deze word alvast veelvuldig gebruikt!

  • Mei 2018.
    Bij de eerste lentezon was het toch nog wat fris om op het terras te vertoeven. Daarom werden er windschermen en parasols geplaatst.

  • April 2018.
    Er werd nieuw terrasmeubilair aangekocht om nog comfortabeler te kunnen genieten van een terrasje in ’t Zilverhof.

  • December 2017.
    Ook tijdens het bouwverlof is er volop activiteit in alle ruimten van het gebouw. Het is geen sinecure om het werk van al die verschillende stielmannen op elkaar af te stemmen en in goede banen te leiden. Het bouwteam blijft stuwen om de deadline te halen!

  • September 2017.
    Het is zover; we starten met de verhuis ook al zijn er nog stielmannen bezig met de afwerking. Maneuvreren tussen ladders en materialen, met respect voor ieders werk; duidelijk aangestuurd door de werkgroep verhuis met een strakke regie om er te geraken.  Het zijn lange dagen voor medewerkers en vrijwilligers; in totaal worden er 3000 uren vrijwillig gewerkt; een dikke pluim waard! Zondag 24 september: een goedgevulde dag die eindigt met een vol huis en een uitgeputte verhuisploeg. De dagen nadien is het wennen voor iedereen; waar kan ik iets vinden, waar was mijn kamer ook al weer… maar het zonnetje schijnt en de voordelen van het nieuwe gebouw worden al snel gevoeld.
    Tegelijkertijd ruimen we het vroegere gebouw op, om het zoals afgesproken eind september over te dragen aan de opstalgever. Op tijd geslaagd!

  • Juni 2017.
    De eerste fase van de buitenaanleg laat zijn vormen zien.
    De wadi is uitgegraven, de brandweg en het wandelpad worden aangelegd, de grond wordt rondom verdeeld en aangevuld met goede teelaarde.
    Tussen de flats in het huidige gebouw en het wandelpad in onze nieuwe tuin werd een verbinding gemaakt.
    Nu wordt het prieeltje nog aantrekkelijker om even in te verpozen. Voor de veiligheid werd een poort gezet, om ’s nachts te kunnen sluiten indien nodig.
    De tegels op het terras van de geborgen tuin, de Oase, en de binnentuin, de Patio, creëren een zonnige buitenplek.

  • Mei 2017.
    De stellingen en de torenkraan zijn weg.
    Stilaan ziet u de vormen van het gebouw; massief aan de achterzijde (twee verdiepingen) aflopend naar beneden aan de voorzijde.
    Veel glas zal het buitenlicht overal binnenlaten.

mei 2017.jpg

Gevel met glas

De werf loopt vol stielmannen die van boven naar beneden afwerken. Zo zijn ze in de GAW op de 2e verdieping al aan de betegeling bezig en plaatsen ze de verwarmingsradiatoren. De badkamers zien er prachtig uit. Op de 1e verdieping werken ze de (verlaagde) plafonds en het pleisterwerk af, veel stof dus! Gelijkvloers is er nog maar net gevloerd met chape en werken ze de technische leidingen af. In de kelder ziet u een enorme installatie voor de verwarming, het warme water en de ventilatie.

Kelderinstallatie

Kerdimat muur

Betegelde douche

  • April 2017.
       Wie nu naar de nieuwbouwwerf kijkt ziet vooral de buitenwerken aan deze kant van het gebouw.

Grote graafmachines hebben de perceelsgrenzen vrijgemaakt, de grond genivelleerd en een wadi gegraven.  Een wadi kunt u zien als een nat gebied waar water- en moerasplanten telkens een ander uitzicht geven naargelang er veel of water in staat.  Het is een overloopgebied voor de grote regenwatertanks die ernaast in de grond verscholen zitten.

Rondom het gebouw komt er een verhard wandelpad, dat samen met versterkt gras ernaast de brandweg vormt.
Ook de tuin van de geborgen woonkern gelijkvloers krijgt al een omheining en wat aanplanting.
In een tweede fase, augustus-september, worden de buitenwerken aan de voorzijde van het gebouw uitgevoerd.
Als we er éénmaal wonen en werken zullen we daar kunnen aanvoelen en bespreken hoe we de grond verder laten uitgroeien naar een mooie groene leef- en werkplek.
 

 

  • Maart 2017
    Wat een veranderingen deze maand! Alle ramen zijn geplaatst met de bijhorende zonnewering en zijn volledig afgewerkt. Alle daken zijn dicht met de nodige dakkoepels voor een goede lichtinval. Eind van de maand zal de grote torenkraan weggehaald worden. Alle technische leidingen zijn volledig in orde op de hoogste verdieping dus kan er daar begonnen worden met de vloerisolatie en daarna de chape.
    Als dit allemaal droog is begint de pleisteraar in die ruimten.
    In die volgorde wordt er de komende weken van boven naar beneden verder gewerkt.

Gevel met glas

  • Maart 2017. Zo ver zijn we al!
    Zoals u kan zien op de achtergrond van de foto staat het nieuwe gebouw van woonzorgcentrum Zilverlinde in Olen-centrum al stevig in de steigers.
    Voorzitter van het OCMW en schepen van Welzijn Leen Mertens kwam het vandaag met eigen ogen aanschouwen en is tevreden met de realisatie tot dusver.  “Het is een mooi voorbeeld van de uitwerking van onze woonzorgzone in het centrum”.
    We blijven ook figuurlijk verder bouwen aan de samenwerking met alle partners die betrokken zijn bij de zorg voor de Olenaar.

Bezoek van gemeente Olen

  • Februari 2017.
    De gevelsteen is al bijna tot boven gezet; zo krijgt het gebouw al meer kleur. De ramen staan er bijna in en ook aan het dak wordt al gewerkt. Zo wordt stilaan het huis ‘winddicht’.
    In alle kamers en ruimten ligt het vol met leidingen en buizen die later in het plafond, muren en de grond zullen verdwijnen; water, elektriciteit, bluswater, lucht, verwarming, ….

  • December 2016.
    Naar goede gewoonte dient een bouwheer zijn vakmensen te trakteren op de laatste werkdag voor het bouwverlof.
    Anushavan bracht zijn verse soep met de Zilvermobiel naar de werf.
    Onze Zilvermobiel kent de weg al naar de werf en ook de belangrijkste werkers daar; de werfleider en ploegbaas van de hoofdaannemer atro/MBG.

  • November 2016.
    De eerste daken zijn dichtgemaakt.
    Met veel precisie en mankracht wordt het beton gestort en verspreid.
    Later volgen de leidingen, de isolatie en dan de dakbedekking.
    We recupereren al het regenwater in grote putten; tezamen 20.000 liter.
    Deze hoeveelheid kunnen we dan gebruiken voor de spoeling van toiletten, schoonmaak en buiten bijvoorbeeld.
    Wat over is vloeit naar de WADI, het woord voor een vochtige plek, ook de afkorting van WAterafvoer Door Insijpeling.

  • Oktober 2016.
    Nu komt de bouw bovengronds.
    De muren van het gelijkvloers worden gelijmd (zie filmpje op facebook) met stenen die elk 100kg wegen!
    Het gaat snel vooruit.

Lijmen muren gelijkvloers

  • September 2016.
    De kelder is uitgegraven, de buitenmuren ervan zijn gemetst, geïsoleerd en daarna werd de grond rondom weer aangevuld.
    Zo is de grote berg zand verdwenen en hebben de buren weer zicht op de bouwwerken.
    Daarna kwamen de binnenmuren van de kelder aan de beurt en krijgen we al een eerste beeld van de ruimten die in de kelder voorzien zijn; de technische ruimten, de opslagruimten en de kleedkamers (mét douche). Op sommige plaatste is het gebouw niet onderkelderd, daar wordt een stevige grondplaat voorzien.

Uitgraven kelder

Keldermuren

Aangevuld

  • Ondertussen blijven de werkgroepen actief.
    â–  De werkgroep ‘omgeving’ heeft de grote contouren en verwachtingen naar de tuin(en) vastgelegd. Er zullen meerdere zones zijn die meer of minder toegankelijk zijn; een geborgen tuin met eigen terras aan de living, een gedeelte met wadi (natgebied voor de overloop van het regenwater), een patio (terras aan het salon en de ateliers), een terras aan de cafetaria, een kippenhok, tuinhuis, … Rondom het gebouw zal er een wandelweg gemaakt worden die tegelijk ook dient als brandgang.
    â–   De werkgroep ‘interieur’ komt op 5 oktober samen om de belangrijkste keuzes te maken om de verschillende materialen op elkaar af te stemmen.
    De gevelsteen is gekozen, nu de kleur van het buitenschrijnwerk en de zonnewering (lamellen) buitenshuis en binnenshuis de kleur van de tegel- en linoleumvloeren en de muren. Een samenhangend geheel met de mogelijkheid om daarin accenten te ontwikkelen als we er éénmaal in leven.
    â–   Er is ook een werkgroep ‘grondsteen’ opgestart. Deze groep medewerkers, bewoners en vrijwilligers gaat een tekst opstellen die ons en het nieuwe huis ondersteunt in zijn werking.

  • Sommige initiatieven steken deze tekst onder de grond (letterlijk en figuurlijk als “fundering”) of ingemetst in een steen in de muur.

  • De bouwplaats raakt voller; de grote kraan aangekomen. Die zal een vertrouwd zicht worden in de komende maanden.

  • Tot nu toe waren er vooral grondwerken zichtbaar; de graafmachine die soms halsbrekende toeren uithaalde om de put voor de fundering en kelder te maken. Vorige week is er volop beton gestort voor de liftputten, de vloerplaat en de keldermuren.

  • De bouw start.
    De aannemer is de firma ATRO uit Brasschaat. Zij beginnen 16/8 hun werf in te richten.
    Eerst plaats maken op de grond (rooien) en dan starten de graafwerken en de ruwbouw.
    Het is een dynamische ploeg die wekelijks met ons zal samenzitten op de werfvergaderingen.

Werkgroep

Op de foto ziet u alle deelnemers.
Voor de bouwheer, WZC Zilverlinde, zullen Joris Van der Wee (bestuurder) en Peggy Rix (directeur) aanwezig zijn.
Het architectenbureau Architects in Motion (afgekort AIM) zal vertegenwoordigd zijn door Frédéric Wattecamps, aangesteld door Luc Vanhout.
Ons project wordt in zijn volledigheid begeleid door het bureau Servantis, vertegenwoordigd door Rudy Vermeulen.
Voor deelaspecten zullen er andere experten bijkomen zoals het studiebureau technieken en andere in de loop van het proces.

  • De overeenkomsten voor de ruwbouw zijn in het finale stadium; de start wordt verwacht na het bouwverlof. Ondertussen wordt er al druk overleg gepleegd over de technieken (zoals energie en communicatie) en de verdere afwerking. Het samenbrengen van de normering op verschillende vlakken maar ook ons project functioneel, betaalbaar en mooi realiseren is een hele klus.

  • Op verschillende tijdstippen wordt er ook al informatie gegeven over de dienstverlening, de indeling van het gebouw en meer specifiek de kamers en assistentiewoningen. Zo waren er in juni de familieraad en de bewonersraden. Daarna volgen ook individuele gesprekken met de huidige bewoners, aangezien zij hun voorkeur mogen uitspreken voor de locatie van hun nieuwe kamer of flat.

  • We staan weer een stapje verder in de realisatie van de nieuwbouw.
    Er werden geen ‘significant belangrijke’ archeologische sporen gevonden vorige maand dus zijn er geen verdere opgravingen nodig.

  • SPOREN ?
    We wonen niet voor niets in Olen; een dorp met een lange geschiedenis. De bouwgrond werd onderzocht en er werden veel sporen gevonden. Nu moet er nog bepaald worden uit welke tijd deze sporen dateren en wat het juist zijn (van natuurlijke of menselijke oorsprong). Op basis daarvan beslist de archeologe van de overheid of er al dan niet verdere opgravingen dienen te gebeuren. Wordt vervolgd dus.

  • De bouwtoelating van de gemeente Olen is aangekomen! Nu zal dit geafficheerd worden op de bouwgrond. Ondertussen gaan de voorbereidende werkzaamheden verder. U heeft het misschien al gezien; regelmatig loopt er al iemand op de bouwgrond. Wat een voorbereiding is er nodig vooraleer er kan gebouwd worden! Zo zijn er al graafwerken geweest om de ondergrond te testen qua stabiliteit en vervuiling en allerlei opmetingen. Zelfs een archeoloog zal onderzoeken of er iets van historische waarde in de ondergrond zit. Naast deze fysieke werken is er de berg aan administratie. Na het aanvraagdossier worden nu alle mogelijke uitvoerders van de werken aangeschreven. Van ruwbouw-winddicht tot de afwerking; alles wordt nauwkeurig beschreven en kandidaten kunnen zich aanmelden. Hierin speelt het architectenbureau de grootste rol. Het bouwteam blijft actief en komt nu regelmatig samen om alles op elkaar af te stemmen en op te volgen.

  • 10 februari 2016: de affiche van het openbaar onderzoek wordt op het maïsveld aangebracht. Nu wordt het ook voor de omgeving ‘echt’. De omliggende buren worden persoonlijk bezocht en kunnen hun vragen kwijt. Fijn om zoveel positieve reacties te krijgen!

Affiche openbaar onderzoek

  • Op het bouwteam van februari worden de ruwbouwmaterialen voorgesteld; gevelsteen, voegen en raamwerk, het zal mooi passen in de omgeving.
    De werkgroep keuken heeft zijn voorbereiding al klaar en geeft deze door om verder uit te werken in een voorstel van inrichting. Het is en blijft een meerwaarde om zelf te kunnen koken voor de bewoners!
    De werkgroep interieur krijgt de opdracht om alle ideeën te bundelen over de inrichting; kleuren, sferen in de verschillende ruimten, ….

  • 29 januari 2016: ons dossier voor de gemeente met de bouwaanvraag wordt afgegeven op de dienst Ruimtelijke Ordening; een doos vol plannen en adviezen.

  • 28 januari 2016: we nodigen de burgemeester Seppe Bouquillon, de OCMW-voorzitter Leen Mertens en de secretaris Patrick Defré uit om onze plannen te bekijken en onze toekomstideeën te delen. Samenwerken om tot een echte woonzorgzone te komen in Olen-centrum, dat wordt nog eens stevig benadrukt door iedereen.

  • Op het bouwteam van januari wordt de planning op punt gezet; wat moet er tegen wanneer beslist worden? Van ruwbouw tot inrichting; alles mooi op elkaar volgend; zo komen we er wel.

  • 7 januari: het bouwteam en enkele kernleden gaat op bezoek bij een paar woonzorgcentra en assistentiewoningen om een idee te krijgen van de voorgestelde ruimten, materialen, indeling, keuken, … een actieve uitwisseling met de architect, bouwbegeleider, kern en bouwteam.

  • 6 januari 2016: op de nieuwjaarsreceptie voor medewerkers en vrijwilligers worden de plannen van de nieuwbouw kort voorgesteld. Een proevertje dus. Er wordt opgemerkt dat er met de bedenkingen en ideeën uit de werkgroepen volop rekening werd gehouden.

  • Eind december zijn de plannen afgewerkt en worden alle adviezen verzameld om de bouwaanvraag bij de gemeente binnen te brengen.

  • In oktober 2015 werd op de raad van bestuur een financieel plan voorgelegd en goedgekeurd. Het was beslist: we kunnen en zullen bouwen.

  • In het najaar 2015 werd er intensief overlegd om de bouwplannen te optimaliseren en zo op te maken dat financiering mogelijk was. We dienden het dagverzorgingscentrum weg te laten maar we zetten wel in op de thuisondersteuning door kortverblijf aan te bieden. Ook werd er besloten om 9 GAW te bouwen; een groep van assistentiewoningen met 1 of 2 slaapkamers waar overbruggings- en crisiszorg kan aangeboden worden

  • Er werd een bouwteam opgericht met 2 leden van de raad van bestuur, directie, vrijwilliger en architectenbureau AIM. Later kwam er een externe bouwbegeleider bij; de firma Servantis in hoofde van Rudy Vermeulen.

  • In 2015 leek er een bouwluwte te ontstaan na de aangekondigde besparingen van de Vlaamse overheid. We bleven echter niet bij de pakken neerzitten en werkten aan een oplossing voor de ontstane knelpunten, zoals financiering. Achter de schermen werd er voort getimmerd in samenwerking met overheid, gemeente, beroepsvereniging, raad van bestuur en directie.

  • Onrust in de rusthuizen (januari 2015)
    Naar aanleiding van enkele uitspraken van minister Vandeurzen over zijn beleid; meer bepaald het “op pauze zetten van de subsidiëring van de bouw van rusthuizen” nam de Gazet van Antwerpen gisteren al contact met enkele collega’s uit de regio en mezelf.  Dit artikel stond op 8 januari in de editie Kempen. Ten gevolge van dit artikel nam RTV ook contact op en hebben ze een interview afgenomen en gefilmd in huis.
    Reactie van directeur Peggy Rix :
    “Ik begrijp dat deze uitspraken bij sommigen van u voor onrust zorgen.  U mag er echter van overtuigd zijn dat de raad van bestuur van WZC Zilverlinde en ikzelf al grondig alle gevolgen en mogelijke oplossingen aan het onderzoeken zijn.  Ook de overheid bekijkt welke alternatieven er voor het huidige subsidiëringssysteem bestaan. We laten ons niet zo snel uit het lood slaan. Wordt dus vervolgd …”

  • Voorlopig is het wachten tot eind september-oktober 2014; wachten op de opstart van de nieuwe ministers zodat de overheden weer beslissingen kunnen nemen. De minister die bevoegd is voor Zorg dient een principieel akkoord te geven. Hierna kan de financiering verder uitgewerkt worden en de aanvang der werken voorbereid worden.

  • De werkgroepen werden opgestart in 2014. Uit de raad van bestuur, dagelijks bestuur, medewerkersgroep en vrijwilligers werden telkens 2 à 3 personen aangeduid om de diverse werkgroepen te ’trekken’. Sommige werkgroepen hebben soms kleinere groepjes die een deelgebied onderzoeken. De grote groepen zijn zorg, keuken, uitstraling en facilitair. Een coördinatie- en stuurgroep bundelt de werkzaamheden uit de verschillende werkgroepen. Al de tot nu toe bekomen informatie werd doorgegeven aan het architectenbureau die dit nu verder in de plannen moet uitwerken.

  • Tijdens de algemene vergadering van de vzw op 4 december 2013 werden de ingediende plannen voorgesteld door het architectenbureau en de grote keuzes besproken.

  • Deze 2 overheidsdossiers in 1 jaar tijd realiseren mag gerust als een huzarenstuk worden beschouwd!

  • Het volgende overheidsdossier, het technisch-financieel plan, werd ook al voorbereid en kwam op volle snelheid in de maanden juli tot en met oktober. Om dit dossier tijdig af te toetsen werden er in de loop van het proces reeds meerdere overlegmomenten gepland met de verschillende overheden. Het volledige dossier werd afgegeven op 6 december 2013.

  • Ondertussen waren al gesprekken geweest met architecten(bureaus). Hiervan werd Architects in motion (AIM), een dynamisch architectenbureau uit Turnhout, weerhouden om de plannen op te maken voor het volgende overheidsdossier.

  • Op 26 juni 2013 werd de projectnota voorgesteld en volgde er een grondige discussie met raad van bestuur en dagelijks bestuur. Hier werden al een aantal fundamentele keuzes vastgelegd.

  • In mei en juni werd eerst een ideeënbundel gedestilleerd uit de eerste ideeën van medewerkers, vrijwilligers en bewoners. Daarna werd het dagelijks bestuur en raad van bestuur geprikkeld door een externe begeleider om te komen tot een ‘projectnota’. Ondertussen werden al architectenbureaus gecontacteerd om mee te brainstormen en voorstellen te doen.

  • Op 8 mei ondertekende de voltallige raad van bestuur de aankoopakte van de grond.

  • In april 2013 werden medewerkers en vrijwilligers door een ludieke presentatie geprikkeld om te dromen over wat de nieuwbouw zou kunnen betekenen.

  • In maart 2013 werd het zorgstrategisch plan afgegeven aan het Agentschap Zorg en Gezondheid. Het werd verdedigd voor een jury eind augustus 2013 en goedgekeurd.

  • Begin 2013 werden al de eerste gesprekken gevoerd met de verschillende overheden om onze plannen af te toetsen (gemeente, Agentschap Zorg en Gezondheid, VIPA, …).

  • Eind 2012 werd er begonnen aan het verzamelen van de gegevens voor het zorgstrategisch plan; een noodzaak om later bouwsubsidie te kunnen aanvragen.

  • De vzw nam de beslissing om aan een strak tempo door te werken aan de overheidsdossiers om zeker in aanmerking te komen voor de bestaande subsidieregeling voor het bouwen. Dit hield in dat directie een dubbele taak kreeg; zowel de dagelijkse organisatie als de opmaak van deze dossiers. Om dit mogelijk te maken heeft het voltallige dagelijks bestuur een zeer grote extra inspanning geleverd. Daarnaast werd voor sommige deelaspecten beroep gedaan op externe begeleiding.

  • Eind 2012 werden er in alle discretie gesprekken gevoerd door leden van de raad van bestuur en de eigenaars van ‘het maïsveld’; een aanpalend stuk grond van 1 hectare. Er kon een verkoopcompromis opgemaakt worden begin 2013.

Aan te kopen grond

  • In de zomer van 2012 werd duidelijk dat we het huidige gebouw niet konden aankopen. Zodoende konden er met het huidige gebouw geen verdere stappen gezet worden naar grondige verbouwing en uitbreiding.

  • In 2012 werd er grondig nagedacht over de toekomst van onze voorziening op lange termijn. Na 15 jaar exploitatie zijn er altijd wel grondige aanpassingen nodig aan om comfortabel te blijven leven in een gebouw, om te voldoen aan de verwachtingen van de (toekomstige) bewoners en aan de overheidsnormen. Er waren meerdere denkpistes en mogelijkheden die onderzocht werden door directie en raad van bestuur, in overleg met alle externe betrokkenen.

bottom of page