top of page

Elk bezoek een waardevol bezoek

Bezoek is voor onze bewoners van grote waarde. Een vertrouwd gezicht, een warm gesprek, een glimlach,… Het zijn momenten die het verschil maken. 

In ons woonzorgcentrum geloven we sterk in de betrokkenheid van naasten. Familie en vrienden blijven een belangrijk deel van het leven van onze bewoners. Jullie aanwezigheid brengt herkenning, geborgenheid en zin in de dag.  

We willen jullie dan ook actief betrekken bij onze werking. Niet enkel als bezoeker, maar als partner in de zorg en het welzijn van jullie dierbare. Samen bouwen we aan een warme leefomgeving. 

Soms is het echter niet vanzelfsprekend om te weten waarover te praten, wat te doen of hoe écht contact te maken met elkaar. Om de ontmoetingen tussen naasten en bewoners te ondersteunen en inspireren introduceren we “de bezoekerscoach” en hiermee samengaand “de bezoekerskast”.  

​

WAT DOET DE BEZOEKERSCOACH?

 

We kunnen niet genoeg vermelden dat naasten onmisbaar zijn binnen onze werking. De informatie die jullie met ons delen is van groot belang. De bezoekerscoach is er dan ook voor zowel bezoekers als bewoners, met aandacht voor de verbondenheid met elkaar.  Dit door laagdrempelig en op maat te werken.

Een bezoekerscoach: 

  • Kijkt mee of en welke rol je als bezoeker wil opnemen. 

  • Zoekt mee naar zinvolle activiteiten die je kan doen tijdens een bezoek. 

  • Helpt naasten om bepaalde gedragingen van bewoners met dementie beter te begrijpen en geeft ook tips om gepast op het gedrag te reageren.  

 

HOE ZIET EEN GOED BEZOEK ERUIT?

 

Er is geen vaste formule voor een goed bezoek. Iedere bewoner is uniek en heeft zijn eigen verhaal. Een goed bezoek is daarom afgestemd op de bewoner. Het is van belang om persoonsgericht te werken. Dit  betekent dat we vertrekken vanuit wie iemand is, wat hij of zij belangrijk vindt en hoe iemand zich vandaag voelt.
 

Een goed bezoek hoeft bovendien niet lang of ingewikkeld te zijn. Het gaat om verbinding en beleving.

Enkele ideeën ter inspiratie:

  • Samen door een fotoalbum bladeren of oude verhalen ophalen.

  • Muziek beluisteren (van vroeger) of meezingen met bekende liedjes.

  • Een korte wandeling maken of even buiten in de zon zitten.

  • Een koffiemomentje in de cafetaria, rustig samen zijn.

  • Een plantje water geven of bloemen schikken.

  • Een handmassage, geurtje of nagelverzorging aanbieden.

  • Samen puzzelen, kleuren of een spelletje spelen.

  • De krant doornemen en samen praten over wat er in de wereld gebeurt.
     

Enkele tips die we kunnen meegeven om jouw bezoek af te stemmen op de bewoner:

  • Je neemt de tijd om aan te voelen wat de bewoner nodig heeft.

  • Je durft je verwachtingen aanpassen: het hoeft niet altijd “gezellig” te zijn.

  • Je bent écht aanwezig.

  • Je laat ruimte voor rust, humor of emotie.

​

WAT IS DE BEZOEKERSKAST? 

​

De bezoekerskast, die zich bevindt op de benedenverdieping in het salon aan de openhaard, werd in het leven geroepen als gebruiksinstrument voor bewoners en naasten.  

Er bevinden zich allerhande materialen die kunnen helpen om de verbinding tussen bewoner en naaste te stimuleren.  

In onze bezoekerskast vind je materiaal om het bezoek op een leuke, rustige of zinvolle manier in te vullen: 

  • Informatieve boeken over ouderenzorg en dementie. 

  • Spelletjes en gesprekskaarten voor verbinding en plezier. 

  • Creatief materiaal zoals breiwerk, kleurboeken en potloden. 

  • Herkenbare prentenboeken en tijdschriften om samen in te bladeren en herinneringen op te halen. 
     

Je mag alles vrij gebruiken tijdens het bezoek. 
Laat het nadien gewoon weer achter in de kast voor de volgende bezoeker. 

     

 Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met Jan  ergoterra@wzczilverlinde.be  of Ellen ergobloesem2@wzczilverlinde.be

DSC_0001_edited_edited.jpg

©2022 by CISA 

bottom of page